Skapa en bättre hållning i ryggen

I dagens samhälle har dålig rygg blivit en folksjukdom. En vanlig missuppfattning är att vi föds med dålig hållning, men så är det inte. Ofta kommer problemen av att vi sitter mycket vid dator eller mobiltelefon och får till slut en framåtböjd bröstrygg och sänkt huvud.

Symptom vid dålig hållning

När du har dålig hållning märker du det på att du är stel i axlar, bröst, nacke och rygg. Ofta har du även ont i bröstrygg och nacke. På grund av smärtan är det också vanligt med sömnproblem vilket kan leda till andra besvär, både fysiskt och psykiskt.

Träna för bättre hållning

Egentligen finns inga genvägar. Det enda som verkligen hjälper och som håller i långa loppet är träning. De viktigaste musklerna att träna upp är bål, säte och ryggmuskulatur. Ett annat sätt är att få igång vardagsmotionen och exempelvis ta trappan i stället för hissen. På så sätt får du igång blodcirkulationen vilket transporterar bort avfallsämnen och tillför viktiga näringsämnen så att musklerna mår bra.

Komplettera med hållningsväst

Du kan även underlätta för bättre hållning genom att skaffa en ryggstödshållare som ser till att axlar och rygg hamnar i rätt läge. Till slut minns musklerna hur de ska arbeta och avhjälper dina besvär på traven. Klicka här om du vill veta mer.