Optimera din träning för ditt eget bästa

Det ska vara roligt att träna! Att få positiv energi, känna sig starkare och piggare hör till de många fördelarna. Känslan efter en riktig bra löprunda eller nytt personbästa vid styrketräning kan vara oslagbar. Och det finns många knep att ta till för att optimera din träning.

Kosten

Oavsett om du vill bli starkare, snabbare, lättare eller tyngre spelar det du äter en stor roll. Du behöver kolhydrater, fett och protein för att få energi och orka träna.

Ät inte för mycket innan träningen, eftersom vårt blodsocker sjunker när kroppen bryter ner näringsämnena. Det här kan göra att du känner dig trött och inte orkar träna optimalt. Ät istället 2–4 timmar före ditt träningspass.

Lyssna på din kropp

En viktig del av din träning är också att din kropp får vila. Det är då som kroppen återhämtar sig och bygger upp musklerna. Om du skippar vilodagen är det också större chans att du drabbas av skador.

Mät dina resultat

Det största arbetet för en lyckad tärning sker inne i ditt huvud. Med motivation och vilja kommer du långt. För att bibehålla motivationen är det viktigt att hålla koll på din utveckling. Köp hjälpmedel från Garmin, som till exempel pulsband eller cykeldatorer med inbyggd GPS.