Hälsan före vikten

I dagens samhälle är det mycket fokus på kropp och vikt, det gäller även om du är i kontakt med sjukvården som många gånger ser ett högt BMI som orsak till många hälsoproblem. Men det är inte alla som lyckas med att gå ner i vikt enbart genom att ha dåligt samvete över en hög siffra på vågen och en rädsla för sjukdomar. Istället är det att öva sig på att varva ner och lyssna på kroppen som kommer att få dig att lyckas.

Många av oss lever mycket stressade liv vilket inte sällan innebär att det är utmanande för kroppen att tappa kilon då den är i ett stressläge. Vikt tappar vi istället lättast när kroppen inte upplever risker, du är inte under attack och det finns mat i förråden. Vi behöver med andra ord många gång jobba med att stressa ner för att få bättre resultat. Ett bra sätt att göra detta på är att se till att få den sömn som kroppen behöver, ett annat bra sätt är att utöva yoga eller meditation.

Yoga kan du göra hemma framför en instruktionsvideo, du behöver inte känna dig utsatt för andra människors dömande blickar på ett gym. Allt du behöver är en yogamatta för att få fäste för händer och fötter samt passande kläder. Många föredrar yogakläder som antingen är lösa eller tajta men utan skavande sömmar och i mjuka material, b-light har ett bra utbud att välja från. Prova dig fram och avsätt tid att varje kväll varva ner innan sänggång.

Ett annat sätt är att känna efter i kroppen, hur mår kroppen, håller den för det du vill göra i ditt liv eller begränsar den dig? Är konditionen tillräcklig för att du ska trivas och hur känner du när du ser dig själv. Kanske är det inte så illa som det känns när du ser siffrorna på vågen, eller så känner du att siffrorna på vågen inte återspeglar känslan i kroppen för att du är så sliten. Oavsett så kan du göra något åt det, men gör det för att vara snäll mot dig själv och aldrig för att straffa dig själv.